Rozwój psychofizyczny 3-latka


Rozwój społeczny i emocjonalny
• bawi się z innymi dziećmi, dzieli się z innymi,
• zawiera przyjaźnie,jest nastawiony na współpracę,
• słucha i wykonuje polecenia,
• lubi zabawy w dom, rodzinę,
• rozróżnia płcie,
• potrafi opowiedzieć o problemie,
• okazuje miłość bliskim,
• boi się ciemności, samotności,
• czasami adoruje jednego z rodziców,
• chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach,
• chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych,
• ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”

Rozwój fizyczny i motoryczny
• sam myje ząbki ,ręce, sam je,potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne,
• potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka,
• potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych)
• wkłada buty,
• rysuje kwadraty i koła,
• zaczyna się posługiwać się nożyczkami,
• chodzi na paluszkach,
• przez chwilę stoi na jednej nodze,
• bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw,
• sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie,
• kopie i rzuca piłkę,
• jeździ na 3 kołowym rowerku

Rozwój intelektualny
• sprawnie posługuje się mową,
• oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym,
• ma bogatą wyobraźnię, może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół,
• coraz więcej zapamiętuje, zna wierszyki i piosenki,
• zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie,
• uczy się rozwiązywać problemy,
• chętnie słucha bajek, opowiadań,
• potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę,
• czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach),
• większość tego, co mówi jest zrozumiałe,
• zna imię swojego przyjaciela,
• nazywa podstawowe kolory,
układa proste puzzle, potrafi policzyć 2-3 rzeczy
• potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat,
• w tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów.

Sen
Większość dzieci rezygnuje z popołudniowych drzemek.W tym wieku pojawia się lęk przed ciemnością, a bujna wyobraźnia powołuje „do życia” różne strachy.

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.

Dodaj komentarz